HuisNieuwsAndroid 15 uitgevoerd op RISC-V-hardware

Android 15 uitgevoerd op RISC-V-hardware

Android 15 die wordt uitgevoerd op RISC-V-hardware, waaruit blijkt dat open-source processors systemen kunnen ondersteunen met grafische afbeeldingen en stabiele prestaties.



Andes Technology heeft een belangrijke mijlpaal aangekondigd: de succesvolle demonstratie van Android 15 (vanille-ijs) die wordt uitgevoerd op een krachtige RISC-V-hardwareplatform, in samenwerking met Imagination Technologies.Deze prestatie onderstreept de groeiende levensvatbaarheid van RISC-V als basis voor rijke besturingssystemen en geavanceerde grafische toepassingen.

De demonstratie toont het Andes Voyager Board, aangedreven door de Qilai Soc van het bedrijf, gecombineerd met de GPU van Imagination geïntegreerd in een grafische kaart.Samen presenteren Andes en Imagination een volledig functioneel, hoogwaardige Android-systeem gebouwd op open hardwarestandaarden.


Als 's werelds populairste open-source besturingssysteem markeert Android met RISC-V een belangrijke mijlpaal.Deze prestatie benadrukt de naadloze integratie van een RISC-V CPU met geavanceerde GPU-versnelling, waardoor het toneel is voor krachtige Android-ervaringen op een breed scala aan apparaten-van smartphones en tablets tot smart-tv's, automotive-systemen en wearables.

Een van de hoogtepunten is de quad-core Andes AX45MP CPU die op 2,2 GHz draaien.Deze processor draait de Android -kernel en is de meest gelicentieerde CPU van Andes voor besturingssysteemomgevingen.Het biedt een balans tussen prestaties, krachtefficiëntie en ontwerp.

Ook wordt de NX27V-vectorprocessor gebruikt die werkt op 1,5 GHz, met een 512-bit vectorverwerkingseenheid (VPU).Het is gebouwd voor parallelle gegevensverwerking en wordt gebruikt voor taken zoals machine learning, beeldverwerking en signaalverwerking.

Grafische versnelling wordt aangedreven door de geïntegreerde verbeelding BXT-32-1024 GPU, leveren:

48 gpixels/sec vulsnelheid
1.5 Tflops (FP32) Prestaties van drijvende komma
Dubbele 4K display -ondersteuning bij 60 fps
Volledige ondersteuning voor moderne grafische afbeeldingen en Compute API's, waaronder OpenGL ES 3.2, Vulkan 1.3 en OpenCL 3.0
Met deze combinatie kan Android op RISC-V-hardware worden uitgevoerd.